الجمعة، أبريل 30، 2010

الاظائيظ هاتودى الشباب فداهيه




رؤيه ساخره لواقع مرير

من كام يوم كنت راجعه من مشوارالمهم رحت مشوارى وراجعة 


ماشية فطريقى لقيت خير اللهم اجعله خير مش خير خالص لقيتها 


قدامى (هاقولكم بعد شوية هى ايه )


متستعجلوش


على رزقكم واول ماشوفتها


افتكرت الاطفال الصغيرين على طووووووووول


افتكرت الطفل الصغير اول مره فحياته يروح جنينه الحيوانات


ويفضل يعلق بطريقه طفوليه على كل حاجه بيشوفها


لكن التعليق اللى كلنا ماننسهوش ابد لو شاف الطفل الخرتيت من 


منظوره الخلفى


ايوووووووه


منظوره الخلفى


ويروح يقول لمامته مامى شايفه اظؤظه كبييييييييييييره


ولما يروح البيت يقعد يحكة لباباه انا شفت الاسد وعمل هاااع


و القرد يا جدووووو وشوفت كمان الاظؤظة الكبييييييييييييييرة اوى  


والاظؤظة فى قاموس الاطفال حسب ماماهتهم ما بتعلمهم هى 


المؤخرة بتاعة اى كائن حى


ايييييييون
اى كأئن حى مش عايزه تريقه


نرجع لموضوعنا وانا راجعه من مشوارى


شوفتها قدامى افتكرت تعليق الاطفال


وكنت متاكدة انه لو كان معايا طفل من النوع ده كان فضحنى 


وفضحها


محدش يتعصب ويعلى صوته ويقولى هيا مين انا هقول لوحدى 


اهوووووووة


اصل وانا ماشية فى طريقى ببص كدة عينى ضربت فى اظؤظة 


كبيرة اوى جدااااا الاظؤظة دى كانت لابسة بنطلون ابيض شبه


شفاف يعنى يا دوبك بس عرفت انها لابسة شورت تحت البنطلون 


وتحت الشورت ولا مؤاخذة المهم


انا ما حولتش ابص على الاظؤظة كتير ما حولتش ما حولتش 


صدقونى كنت عايزة ابص على الناس اللى الاظؤظة دى هتعدى 


عليهم دلوقتى هيكون رد فعلهم ايه تخيلوا معايا المشاهد التالية 


أن أن أأأأأأأأأأأأأأأأأأه


اول واحد عدت عليه الاظؤظة كان عبارة


عن مسكين راجل فى حاله قاعد على جنب وبياكل فى سندوتش  


الاظؤظة ما شية ماشية قربت خلاص من الراجل الراجل بطبيعة 


الحال زى كتير مننا بيبص فى فضول مين اللى معدى من جنبه  


وماسك لقمة فى ايده المفروض ان طريقها يكون فى بقه الاظؤظة 


عدت من قدام الراجل خلاص ولانه قاعد فمستوى نظره مش 


هيجيب غير الاظؤظة الراجل فعلا رفع راسه وتنح وايده وقفت قدام 


بقه وعينه بظت لبرة وبقه مفتوح اوى وايده ماسكة لقمة الفول 


ومتثبتة قدام بقه المشهد التانى بقى كان عبارة عن راجل شايل 


بنته الصغيرة وجانبه اتنين ستات تقريبا مراته ومامته وهو كان عمال


يناغى بنته ويقولها شوفى القطة وعمال ماشى فى حاله خالص 


ومندمج فى اللعب مع بنته اللى شايلها واذ فجأتن الاظؤظة تبقى 


فى وشه ويا الله على نظرة الاذبهلال اللى اترسمت على ملامحه 


وسيره اللى توقف للحظات وكانه مش مصدق اللى هو شايفه 


وسمعت الست اللى هى تقريبا مراته بتقول للست التانية شايفة


شايفة بصى اد ايه


المشهد التالت بقى


لما الاظؤظة دى طلعت سلالم المترو وكان وراها واحد وورا الواحد 


ده العسكرى اللى بيقف على رصيف المترو وانا ورا العسكرى  


الراجل اللى ورا الاظؤظة على طول عينه تقريبا لحد دلوقتى 


هتلاقوها لازقة فى البنطلون من ورا المهم ان بعد عينه متلزقت راح 


مودى وشه للعسكرى وابتسم ابتسامة خبيثة للعسكرىاللى قعد 


يقول والله حاجة تقرف وهو عينه لازقة جنب عين الراجل الاولانى 


على البنطلون من ورا المشهد الاخير بقى لما الاظؤظة دى طلعت 


على رصيف المحطة وكان فى بنتين ماشيين جنب بعضهم واحدة 


منهم رفيعة اوى اوى اوى اول ما الاظؤظة دى عدت من جنبهم 


البنت الرفيعة اوى اوى اوى مالت على صاحبتها وقالت انا عايزة من


ده يا حزمبل انا عايزة من ده وبصراحة شديدة جدا انا لما بسمع 


عن حوادث التحرش والاغتصاب باقعد اشتم والعن فى سنسفيل ابو


اللى بيعمل كدة واقعد اقول وادافع عن الست اللى اتعمل فيها 


كدة واقول حتى لو ماشية عريانة ده مش مبرر ان حد يتحرش بيها 


قعدت اسال نفسى طب ليه البنطلون ابيض ليه مش اسود او اى


لون غامق ليه البنطلون مش واسع شوية ليه التى شيرت قصير 


ليه مش طويل شوية ويدارى الاظؤظة طب دى لو حد اتحرش بيها 


مين اللى هيتشجع ويدافع عنها ماهو الكل هيقول هى السبب و 


لاول مرة فى حياتى الرجالة تصعب عليا لان بصراحة الاظؤظة دى


كانت دعوة صريحة للتحرش

ليست هناك تعليقات: