السبت، أكتوبر 29، 2011

قصيدة الديكتاتور

قصيدة الديكتاتور
- قتلت كريمة
- لأ انا قتلت كارمن
- كارمن هى كريمة الإتنين واحد
- انا قتلتها لأنها كانت لا زم تموت
- الديكتاتور اللى زيك هو اللى لازم يموت
- وانا مين عشان أموت ؟
ده انا ما فيش فى ايدى كرباج و لا نبوت
ده انا ديكتاتور صغير
يدوب لسه فى حضانة
باتهجى اول حروفى فى القهر و الإهانة
من كتر خوفى من خوف ابن الجبانة
الكذب و الخيانة
قلت أعمل ديكتاتور
و لو انى لسه لى كتير 
عشان أكمل علام 
و آخد فى ايدى الشهادة 
شهادة الديكتاتوراه
و ألعب لعب الحواة
و أفسد الحياة
و أدوس على الجباه
و أشعلل الحرايق
و أظلم الخلايق
و أطيح فى خلق الله
- كارمن هى اللى حرة 
و انا اللى ديكتاتور 
و انتوا عايشين كمالة ؟
و لا عايشين عوالة ؟
و لا كمالة الطابور ؟
- كارمن رمز الحياة 
و انا اللى شرير و قاتل
الدنيا من البداية 
محترفة فى صناعة 
الشخص الديكتاتور 
من يوم بدء الخليقة
مش قادرة تحمى حق 
و لا قادرة ترد ظلم 
و لا قادرة على الحقيقة
و لا تمنع ديكتاتور 
من كل صنف و لون من قهرة للعباد
تعالوا نشوف و نقرا فى كتاب الإنسانية
أنواع مالهاش نهاية
من الديكتاتورية
فيه ديكتاتور سياسى 
و ديكتاتور حماسى
فيه ديكتاتور قرارى 
وفيه ديكتاتور حرارى
ديكتاتور فظيع 
و ديكتاتور وضيع 
و ديكتاتور رقيع
فيه ديكتاتور ذكى 
و فيه ديكتاتور غبى
و ديكتاتور عبيط 
و ديكتاتور حويط 
و ديكتاتور أليط
فيه ديكتاتور مهزء 
و فيه ديكتاتور ملزق
ديكتاتور شقى 
و ديكتاتور عفى 
و ديكتاتور عجوز
فيه ديكتاتور شجاع 
و فيه ديكتاتور جبان
و ديكتاتور زمان
غير ديكتاتور الزمان ده
الديكتاتور زمان 
كان زى جنكيز خان 
و هولاكو و هتلر و موسولينى
الديكتاتور معشش فى وجدان التاريخ ....
فى قلب الإنسانية
و كل واحد فينا جواه ديكتاتور
بصوا على اى حد و حاتلاقوه
موجود اهوه
تحت جلده
بقايا الديكتاتورية
- انا عشقت كارمن ... 
لحن الحياة و الحرية الطليقة
و الأغنية البريئة
بتهرب من اسنانى لنياب الأولانى ...
لمخالب ديناصور
سايبين الكون بحاله
بظلمه و بظلامه
و جايين عليا انا 
و تقولوا عليا ديكتاتور 
و ظلمت الإنسانية
و كارمن النبيلة
ضحيتى الجميلة
قتلتها ؟
- ايوه قتلتها ....
ايوه قتلت كارمن ، 
و كريمة هى كارمن  
مافيش اى فرق
كارمن  
قالت لى لأ و كريمة كمان قالتها
وانا ناويت ليلتها
أقتل البنت دية
قتل مالوهش دية
يعنى أقتل الحرية
أيوه قتلتها .... 
طب انتوا عملتوا إيه ؟
ساكتين من بدرى ليه ؟
ما قلتوش لأ ليه ؟
عشان ما بتقولوش
طلع لنا قراقوش
و ميت عفراكوش
ده غير اللى ما نعرفوش
من كل شكل ولون
بالذمة انا ابقى مين ؟
انا ابقى مين فى وسط دول ؟
ده انا ديكتاتور لسه بلية 
عند معلم كبير بيأمرنى أنفذ ... 
و انتوا ..... اهو ساكتين
ده انا بتلكك بيكوا
و اتعكز عليكوا
و عشمان لسه فيكوا
تقولوا لأ
نفسى مرة أسمعكوا تقولوا لأ
قوية
للديكتاتور إياه الكبير
قولوا لأ
و انا معاكوا
قولوا لأ للأمريكان
و للصهاينة 
و لعنف الإحتلال
قولوا لأ لكوبنهاجن 
و بنى الذل و الهوان
و بلاش نفاق
قولوا لأ للى حاصل فى الخليج 
و فى العراق
قولوا لأ للمدابح 
فى جنوب لبنان
قولوا لأ
أقفوا مع كل ثائر 
فى القدس و الجولان
قاطعوا فى يوم البضائع
و الوجبات السريعة
و إفساد الطبيعة
أصرخ
أصرخ بعزم صوتك
و انا حاقول معاك
قولوا لأ للحروب
قولوا لأ للمجاعة
قولوا لأ للتآمر
قولوا لأ للخيانة
قولوا لأ للخنوع
قولوا لأ للخداع
قولوا لأ للى باع 
و اللى لسه حايبيع
قولوا لأ و السلام

ليست هناك تعليقات: